Langkah-Langkah Interim BNM bagi Insurans Perubatan

ENG | CHI

Merujuk kepada kenyataan Bank Negara Malaysia (BNM) pada 20 Disember 2024, kami sedang melaksanakan penilaian bagi keperluan semakan semula perubatan untuk diselaraskan dengan langkah-langkah interim seperti yang diumumkan. Kami amat komited dalam menyokong inisiatif-inisiatif BNM dan akan menghubungi semua semua pemegang polisi/sijil yang terjejas.  

Kami memohon kerjasama anda untuk memberikan ruang untuk kami meneliti pelaksanaan langkah-langkah interim tersebut di bawah panduan BNM dengan mengambil kira kepentingan terbaik pelanggan.  

Untuk makluman, pelaksanaan ini hanya terpakai untuk pemegang polisi/sijil yang teribat dengan semakan harga perubatan yang berkuatkuasa pada 1 Oktober dan ke atas.   

Untuk bantuan lanjut, pemegang polisi/sijil boleh menghubungi Pusat Khidmat Pelanggan kami bermula 15 Januari 2025:   

 

(Isnin hingga Jumaat, dari 8.30pagi hingga 5.15petang). 

Rujukan: 
Pautan Kenyataan Media BNM: Interim measures to assist policyholders and to promote continued access to suitable medical and health insurance/takaful products - Bank Negara Malaysia

Pautan Soalan-Soalan Lazim BNM: Interim Measures to Promote Continued Access to MHIT Products - Bank Negara Malaysia 

Pautan Kenyataan Media LIAM, MTA & PIAM: Insurance and Takaful Industry Introduces Interim Measures for Policyholders/Takaful Participants Impacted by Premium/Contribution Repricing

Pautan Soalan-Soalan Lazim LIAM, MTA & PIAM:  FAQ-Interim-Relief-Measures-20Dec2024-FinalVersion.pdf 

Sila rujuk Soalan-Soalan Lazim ini untuk membantu anda memahami dengan lebih lanjut:

Soalan-Soalan Lazim (FAQs)

1. Apakah langkah-langkah interim BNM?

Pada 20 Disember 2024, BNM telah mengumumkan langkah-langkah interim untuk membantu pemegang polisi/sijil yang terjejas oleh semakan premium/sumbangan pada pelan Insurans/Takaful Perubatan dan Kesihatan (MHIT) mereka. Langkah-langkah ini bertujuan untuk segera meringankan impak kewangan dan memastikan perlindungan berterusan. Langkah-langkah ini adalah termasuk:

  • Perubahan premium/sumbangan yang diagihkan (spread out) di masa hadapan

Bagi pemegang polisi yang terjejas, premium/sumbangan akan diagihkankan sekurang-kurangnya tiga tahun ("kenaikan premium/sumbangan takaful secara berperingkat"). Ini bermakna sekurang-kurangnya 80% pemegang polisi/sijil akan melihat pelarasan premium/sumbangan tahunan susulan daripada inflasi tuntutan perubatan kurang daripada 10% setiap tahun.

  • Peruntukan khas untuk pelanggan berumur 60 tahun ke atas

Akan ada penangguhan selama satu tahun pada pelarasan premium/sumbangan akibat inflasi tuntutan perubatan bagi mereka yang berumur 60 tahun ke atas, yang dilindungi di bawah pelan minimum.

  • Pilihan untuk menguatkuasakan semula polisi/sijil

Pelanggan yang telah menyerahkan polisi/sijil mereka atau bagi polisi/sijil MHIT mereka yang telah tamat tempoh akibat semakan semula harga pada tahun 2024 boleh menguatkuasakan kembali tanpa keperluan penilaian semula. Pilihan ini akan tersedia atas permintaan.

  • Pelan-Pelan Alternatif MHIT

Untuk menyokong langkah-langkah interim, syarikat insurans dan pengendali takaful akan menawarkan pelan MHIT alternatif dalam tempoh satu tahun akan datang dengan mengambil kira perlindungan perubatan yang berpatutan dalam jangka masa panjang.

  • Talian Sokongan Khusus

Kami telah menyediakan talian bantuan khusus untuk memberikan panduan, menjawab pertanyaan anda, dan menawarkan penyelesaian yang disesuaikan dengan keperluan anda.

Untuk makluman, pelaksanaan ini hanya terpakai untuk pemegang polisi/sijil yang teribat dengan semakan harga perubatan yang berkuatkuasa pada 1 Oktober dan ke atas.  

Untuk bantuan lanjut, pemegang polisi/sijil boleh menghubungi Pusat Khidmat Pelanggan kami bermula 15 Januari 2025:  


(Isnin hingga Jumaat, dari 8.30pagi hingga 5.15petang, kecuali Cuti Umum).

2. Adakah polisi/sijil saya terjejas oleh langkah-langkah interim ini?

Langkah-langkah interim ini akan memberi kesan kepada pemegang polisi/sijil  yang terkesan oleh semakan semula harga seperti berikut:

Tarikh Semakan Perubatan Berkuatkuasa

Pelan Perubatan

PAMB

PruBSN

Bermula 1 Oktober 2024 dan seterusnya

PRUHealth (PHL)

PRUFlexi Med (PFM)

PRUValue Med (PVM)

PRUMillion Med (PMLM)

HealthEnrich+ (HE+)

HealthEnrich (HE)

HealthProtector (HP)

Bermula 1 November 2024 dan seterusnya

 

Medic Protector (MP)

Bermula 1 Disember 2024 dan seterusnya

PRUMajor Med 1-5 (PMM)

Takaful Health2 (TH2)

Takaful Health (TH)

Major Medical Cover2 (MMC2)

Major Medical Cover (MMC)

Pelan-pelan berikut dikecualikan daripada semakan perubatan dan tidak terjejas oleh langkah-langkah interim BNM:

  1. PRUMillion Med Active dan PRUMillion Med 2.0

  2. PMLM serta Med Saver 1000, 3000, 5000 dan 10,000

  3. Active Booster, PRUMillion Med Booster 2.0, PRUValue Med Booster dan PRUMillion Med Booster

  4. HealthProtector serta SmartSaver1000 dan High Deductible (20,000, 50,000, 75,000 & 100,000)

  5. Takaful Health2 serta Deductible (3000 & 10,000)

  6. Medic TotalCare

Kami akan menghubungi pelanggan yang terjejas sebaik sahaja kami mempunyai butiran tentang bagaimana langkah-langkah interim ini memberi kesan kepada polisi/sijil anda dan membuat pelarasan yang diperlukan.

3. Saya menerima surat pemberitahuan semakan perubatan. Apa yang perlu saya lakukan?

Kami menggalakkan anda untuk terus membayar premium/sumbangan semasa anda untuk memastikan kelestarian pelan anda. Kami akan menghubungi pelanggan yang terjejas sebaik sahaja kami mempunyai butiran tentang bagaimana langkah-langkah interim ini memberi kesan kepada polisi/sijil anda dan membuat pelarasan yang diperlukan.

Sila ambil perhatian bahawa ini terpakai kepada pemegang polisi/sijil yang terjejas oleh semakan perubatan berkuat kuasa 1 Oktober 2024 dan seterusnya, seperti yang dinyatakan dalam Soalan 2.

4. Surat pemberitahuan semakan perubatan menyebut mengenai Kempen Pelan Perubatan Khas. Adakah ini masih terpakai?

Sebelum BNM mengumumkan langkah-langkah interim, kami telah melancarkan Kempen Pelan Perubatan Khas untuk menangguhkan permulaan kadar premium/sumbangan serta Kos Insurans (COI)/potongan Tabarru` baru. Kempen ini terpakai untuk polisi/sijil pelan perubatan yang menjalani semakan semula perubatan mulai 1 Oktober 2024 hingga 31 Disember 2024. Kami telah melanjutkan kempen hingga 28 Februari 2025, bagi pelanggan yang terlibat dengan semakan semula perubatan berkuat kuasa dari 1 Oktober 2024 hingga 28 Februari 2025.

Kami menggalakkan pelanggan untuk terus membayar premium/sumbangan semasa anda untuk memastikan kelestarian pelan anda. Kami akan menghubungi anda sebaik sahaja kami mempunyai butiran yang lebih jelas tentang bagaimana langkah-langkah interim ini memberi kesan kepada polisi/sijil anda dan membuat pelarasan yang diperlukan.

5. Premium/sumbangan saya telah disemak semula antara 1 Januari 2024 dan 30 September 2024. Adakah saya layak di bawah langkah interim ini?

Langkah-langkah interim BNM hanya terpakai untuk polisi/sijil yang terkesan dengan semakan semula perubatan berkuatkuasa 1 Oktober 2024 dan seterusnya. Anda boleh merujuk jadual dalam Soalan 2 untuk butiran mengenai polisi/sijil yang layak.

6. Apa yang berlaku jika saya telah membayar premium/sumbangan baru sebelum langkah-langkah ini berkuat kuasa? Adakah saya akan mendapat bayaran balik dan bila?

Jika anda layak di bawah langkah-langkah interim, anda akan menerima bayaran balik untuk premium/sumbangan yang telah dibayar. Kami akan menghubungi anda sebaik sahaja kami mempunyai butiran yang lebih jelas tentang bagaimana langkah-langkah interim ini memberi kesan kepada polisi/sijil anda dan kami akan membuat bayaran balik yang sewajarnya.

7. Apakah yang dimaksudkan dengan agihan kenaikan premium/sumbangan secara berperingkat?

Agihan kenaikan atau kenaikan premium/sumbangan takaful secara berperingkat adalah fleksibiliti yang ditawarkan untuk melaraskan jumlah kenaikan premium/sumbangan kepada jumlah yang lebih rendah, yang diagihkan dalam tempoh 3 atau 5 tahun (bergantung kepada pelan perubatan anda). Ini hanyalah langkah bantuan sementara untuk membantu pemegang polisi/sijil menguruskan premium/sumbangan mereka semasa tempoh interim ini. Kami akan menghubungi pemegang polisi/sijil yang terjejas dengan maklumat lanjut.

8. Adakah manfaat saya akan terjejas oleh langkah baru ini?

Tidak, manfaat perubatan anda, termasuk had perlindungan, tidak akan berubah.

9. Bagaimanakah langkah-langkah ini akan memberi kesan kepada warga emas berumur 60 tahun ke atas?

Bagi pelanggan berumur 60 tahun ke atas yang dilindungi di bawah pelan minimum, perlarasan atau kenaikan premium/sumbangan anda akan ditangguhkan selama satu tahun . Ini bermakna tidak akan ada semakan semula harga untuk pemegang polisi/sijil yang layak, sila rujuk jadual dalam Soalan 2 untuk butiran terperinci.

Penangguhan satu tahun terhadap pelarasan atau kenaikan ini tidak terpakai kepada kenaikan premium/sumbangan yang disebabkan oleh pemegang polisi/sijil yang berpindah ke kelompok umur yang lebih tinggi.

Sila hubungi Perancang Kewangan/Perunding Takaful/Wakil-Wakil Bank anda maklumat lebih lanjut mengenai pelan anda.

10. Saya tidak pernah membuat sebarang tuntutan sebelum ini, mengapakah premium/sumbangan saya tetap meningkat?

Insurans berfungsi berdasarkan konsep pengumpulan risiko. Ia adalah perkongsian risiko kewangan yang sama rata di kalangan kumpulan besar orang yang menyumbang dana ke dalam kumpulan yang sama. Insurans menggunakan kumpulan wang ini untuk menampung jumlah tuntutan yang besar bagi meminimumkan kos impak kepada pemegang polisi. Apabila tuntutan meningkat, kumpulan wang ini perlu ditambah dengan menaikkan premium.

11. Apakah pilihan lain yang tersedia untuk saya?

Kami menawarkan beberapa pilihan fleksibel, termasuk:

Insurans

Pilihan

Butiran 

Beralih kepada pelan perubatan dengan pembayaran bersama

Anda boleh mengurangkan premium anda dengan menukarkannya ke pelan pembayaran bersama (Contoh: Med Saver Plan Deductible / Med Saver / Coinsurance), jika berkenaan.  

Menilai semula dan mengurangkan manfaat semasa

Anda boleh menilai semula dan mengurangkan manfaat bersesuaian dengan keperluan anda, tertakluk pada terma dan syarat polisi. Namun, anda diingatkan bahawa sebarang perubahan kepada perlindungan akan memberi impak kepada perlindungan anda.

Penukaran kekerapan pembayaran premium

Anda boleh mempertimbangkan untuk menukar kekerapan pembayaran premium anda untuk mengurangkan komitmen kewangan sekaligus (jika berkenaan).   

Membeli pelan perubatan baharu

Anda mempunyai pilihan untuk membeli pelan perubatan baharu yang ditawarkan oleh Prudential, tertakluk kepada pengunderaitan.   

Menukar Tempoh Perlindungan Sasaran (untuk sijil Berkaitan Pelaburan sahaja)

Pendekkan tempoh perlindungan sasaran agar sesuai dengan keperluan dan kemampuan anda. Ambil perhatian bahawa perubahan ini boleh menjejaskan keupayaan polisi untuk mengekalkan caj insurans sehingga umur tamat tempoh yang dipilih.

Anda juga boleh menhubungi Perancang Kewangan/Perunding Takaful/Wakil-Wakil Bank anda untuk mendapatkan nasihat serta saranan lanjut.

12. Saya telah menyerahkan/tamatkan polisi/sijil saya kerana semakan semula harga. Bolehkah saya menguatkuasakan kembali polisi/sijil saya di bawah langkah-langkah interim ini?

Pemegang polisi/sijil yang telah menyerahkan/tamatkan polisi/sijil mereka pada tahun 2024 kerana semakan semula harga akan layak untuk menguatkuasakan kembali tanpa pengunderaitan semula, dalam tempoh 12 bulan dari tarikh polisi/sijil mereka telah diserahkan/tamat.

13. Bagaimanakah saya boleh menguatkuasakan semula polisi/sijil saya?

Untuk menguatkuasakan semula polisi/sijil, anda boleh menghubungi Perancang Kewangan / Perunding Takaful atau Wakil Bank anda atau menghubungi kami mulai 15 Januari 2025 untuk mendapatkan bantuan.